Quickwhisper

Den här lilla damen är min första köpta häst efter Turbo. Hittade henne på en auktion men tyvärr så fick jag väldigt dåligt med information om vad hon varit med om tidigare.
Det är en blyg och försiktig häst med ett stort hjärta. När du en gång vunnit hennes förtroende så förblir hon din vän för alltid. När hon kom till mig så var hon rädd och osäker, den nya omgivningen skrämde henne rejält och ofta hittade jag henne i hörnet av boxen där hon stod och darrade.
Det visade sig att dressyrbanan var hennes plats, där kom hon ut ur sitt skal och visade upp sina härlig gångarter med glädje. Hon var väldigt lättriden och lyssnade bra på sin ryttare.
Hoppningen var verkligen livsfarlig i början och har ännu inte fått henne hoppa över en bäck eller annat vattenhinder då hon inte är så förtjust i vatten (broar är på gränsfallet, går bra med sällskap!)
Alla ovanliga ljud och saker var också otroligt läskigt. Då tvärnitade hon och rusade tillbaka till tryggheten, som oftast var Turbo. Man hade inget större val än att hålla sig fast för allt man var värd!
Turbo och Quicky fann varandra direkt och med tiden blev dem mycket goda vänner.

 
Quicky fick ofta följa med som handhäst på uteritter när jag red Turbo. Med honom var hon inte lika skvättig och det kom faktiskt tillfällen där hon gick med spetsande öron och ivriga steg framåt. Efter ett tag bytte jag roller på dem, så jag red Quicky och Turbo fick vara handhäst. Quicky hade inga problem med att acceptera det och med tiden kunde jag rida ut själv på henne. Visst blir hon mycket tittagare utan sällskap men inget som framkallade rädsla hos mig.
Har ingen aning vars rädslan för vatten kommit ifrån. Men Quicky verkar vara bergssäker på att det finns ett
Loch Ness-odjur vid varje liten sjö, bäck och å.

 
Idag är Quicky säkrare på sig själv och vänjt sig vid Silverglade. Första gångerna i Skördebygden fick jag handskas med den nervösa Quicky men hon lugnade sig relativt snabbt. Vatten är fortfarande en livsfara och jag är dålig på att träna henne med vattnet. Men hon kan åtminstone gå i närheten av det och ibland sätta ner en hov eller två.
Hon har alltid varit en stjärna vid dressyren och hoppningen är inte heller något problem längre. Hos mig kommer Quicky alltid får stanna, det är en underbart ärlig och rak häst med ett fantastiskt temperament och med sin svarta blänkade hårrem så är hon alltid en fröjd för ögat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback