Skötsel- och hälsovecka för hästarnas del

Nu har nästan alla hästarna lyckats picka in en massa saker samma vecka. 
Då jag var ute i stallet tidigt på förmiddagen upptäckte jag att Rave hade tappat en sko i hagen. Han var inte särskilt road och låtsades vara besvärad. Det var ingen fara med hoven dock så han får göra ett besök hos Conrad imorgon eftermiddag. Även Sam ska iväg till Conrad och få fotvård, men det blir inte fören till helgen om det inte är så att det finns utrymme imorgon. 
 
På torsdag ska Nova till tandläkaren (eller tandläkaren till Nova..) då hon har lite problem med bettet. Hörntänderna växer lite för fort och lite för mycket, så där ska det raspas. 
 
Förutom dem tre vandalerna har Em också gått och dragit på sig krämpor. Han har inte behövt stå lindad på länge men inatt blir det nog ändå. Han har börjat markera stelhet och lite svullnad på höger bak - samma som alltid - och för att undvika att han blir halt var vi precis ut på tur!
 
 
Vi skrittade ut en sväng, från Vingården ner till South Silver vattnet. Jag använder inte gärna läkemedel på mina hästar om man kan lösa det på annat sätt. Så istället för liniment blev det lite vattengympa i det nu relativt kalla vattnet. Det är höst i luften men idag blåser det varma vindar. Så vädret var väldigt behagligt. Nere vid stranden satt jag av och lindade av innan han först på egen hand fick trampa ut en bit. Han tittade lite fundersamt ner på sin spegelbild men började sedan trampa vatten med framhoven. Han såg prima nöjd ut kan jag tala om!
 
 
Efter att han stått och tagit åt sig stunden lite för länge utan att röra på sig satt jag upp igen och manade på honom att lugnt skritta på i vattnet. Det var både skönt och roligt för hans del även om det kan bli lite tufft när benen inte riktigt hänger med. Men nog skötte han sig utmärkt och var på gott humör när vi rörde oss hemåt igen. Väl i stallet torkade jag hans ben och lät honom tugga på en tuss hö medan jag lindade upp hans ben igen. Förhoppningsvis räcker det med lite vattenterapi några gånger till i veckan för att hålla lederna i skick! 

Tillsvidare,
Frida Silverfield :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback