Hoppning på gång!

Då Emerald mjuknat upp i leden igen tog jag vara på tillfället och bestämde mig för att hoppa honom idag. Hoppning är inte något jag ofta håller på med. Men försökte meka ihop en övning som kändes relativ för honom att klara utan vidare problem. Så utrustningen åkte på och vi bar oss av ner till ridhuset. Utnyttjade vägen dit till att värma upp då det är så himla tråkigt att göra det inomhus... Han travade på med huvudet högt och verkade nästan ovanligt taggad. Lugnare blev han ju inte när han såg hindren inne i ridhuset! Haha. 
 
 
Väl inne i ridhuset tog vi några varv i galopp för att sträcka ut lederna ordentligt innan vi började hoppa. Han behöver all uppvärmning han kan få för att inte bli stel. Men har man inte fått springa på länge är det svårt att hålla sig i skinnet. Den så fint samlade galoppen slutade med en snabb omgång "ta bettet och springa allt jag kan". Han kan bli så otroligt stum med bettet när han inte riktigt vill vara med. Men som tur var hände det bara en gång, och det var tur det då han nästan drog mig ur sadeln! Knäpphäst! 
 
 
Träningsdags!
Tänkte dela med mig av övningen jag la upp för idag! Jag hoppas att bilderna ovan kan vara till någon form av hjälp! 

Till att börja med värmde vi upp på hinder III och II (ridhusmarkeringar) och då på första bilden markerade med 1 och 2. Vi började i höger varv med höger galopp och försökte rida på ett runt spår för att komma på den lilla kombinationen flera gånger. Alltså upp mot hinder III, vidare mot II, sedan runt hinder IIX och tillbaka mot hinder II. När vi gjort detta tre gånger bytte vi till vänster varv och gjorde samma sak fast tvärt om. I vänster varv var jag noga med att trycka ut honom i svängen för att få honom rak mot hinder II som han gärna sneddade emot. De gånger han hamnade snett var det svårt att räta upp inför nästa hinder, så svängen är viktig. 
 
När han släppt efter och gett upp idén om att rusa mot dem så underbart roliga hindren gick vi vidare mot dagens huvudsakliga övning. En "bana" eller "kombination" (kalla det vad ni vill!) med tre hinder inräknade.Här började vi i vänster varv med hinder IV i starten, vidare på insidan om hinder V för att sedan hoppa hinder XII. Sedan vänder vi upp mellan hinder VI och XI och styr upp mot hinder X. Gör gärna en volt eller något efter hinder X om din häst blir för taggad. Jag rekomenderar även att i början rida på utsidan av hinder III när du rider tillbaka mot starten och hinder IV. Då hinner du räta upp hästen i lagom mån och kan få ett jämnare språng. 
 
Självklart gjorde vi även den här övningen i högervarv, då rider du samma väg fast åt andra hållet, såklart. Beroende på hur svår du vill att övningen ska vara och hur rutinerad din häst är kan du välja att rida på insidan av hinder så som III, men i början är det bra att välja en längre väg tills det att övningen sitter som den ska i ett lugnt och sansat tempo. Vill man sedan träna mer på genvägar och så kan man spekulera själv i vad som passar en själv bäst. För vår del blev det att variera vägen på insidan och utsidan av hinder III och V. 
 
När det kändes som att det räckte hoppade vi VII två gånger innan vi gav oss för dagen. Han kändes jätte fin och skötte sig suveränt även om han var taggad och det ibland inte riktigt gick som det skulle. Men med tanke på hur sällan jag hopptränar kändes det bra! 
 
Några diverse bilder,
 
 
 
 
Är du intresserad av en lektion? Jag tränar främst i Dressyr och Terräng men kan även om så önskas träna i hoppning. Lektionerna är hållna privat och bestäms efter överenskommelse! Skicka ett brev till mig på Star Stable om du är intresserad! :D
 
Tillsvidare,
Frida Silverfield :)
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback