Supernova

Ja, var ska man börja. Det finns mycket men samtidigt väldigt lite att berätta. Nova kom till mig som 4 åring. Hon var min första egenägda häst efter Emerald och visade sig vara något utöver det vanliga. Som ni kanske vet har jag aldrig varit mycket för unghästar då jag själv inte riktigt haft nerverna att hantera deras små fasoner. Så när jag plockade hem Nova som en ung nyinriden individ trodde jag att det var dags att lära sig hela unghäst tänket. När vi lastade henne gick hon snällt och med lite iver in i transporten och stod sedan lugnt och trillskades med hönätet hela vägen från Frigrove hem till stallet som även då var i Moorland. Jag hade självklart provridit henne innan, och min enda tanke var att hon måste gjort av med energi tidigare under dagen, då hon lydde min minsta vink. Det blev ett väldigt bra ridpass och avgörande för att hon fick följa med hem. Väl hemma fick hon genast bekanta sig med Emerald, som tog emot henne utan trams. Han såg otroligt nöjd ut men kollade lite snett när Nova drog igång och brallade runt några varv i hagen. Hon såg bra charmig ut med sin tossiga man och busiga blick! Sedan dess går det inte att skilja dem två åt. 
 
 
Då Nova visade sig hemmastadd tidigt började jag rida henne bara dagen efter att hon kommit till oss. Ännu en gång möttes jag av en otroligt sammarbetsvillig häst som lätt och villkorslöst trampade på under mig med öronen pekande rakt fram. Efter en del träning kom jag fram till att det här var en häst som skulle gå fram över vad som helst. Hon gick för sin unga ålder otroligt fint i dressyren och hoppade med fantastisk glädje. Terrängen upptäckte jag var hennes stora passion och jag tog henne ofta med till sandtaget uppe vid Firgrove och tränade. Hon trivdes bra på hemmaplan och hennes ständiga glädje smittade alltid av sig hos mig!
 
Med Nova har jag testat allt ifrån de klassiskt engelska grenarna till western och distansritt, och hon har alltid tuffat på med en bra attityd. Vem som helst skulle kunna sitta upp på den här tjejen och ha underbart roligt, men hon kräver samtidigt mycket aktivering. Man kan säga att Novas historia börjar hos mig, då hennes fyra tidigare år bestått av mycket mamma tid och grundträning. Men hennes tidigare ägare säger det att hon alltid varit en härlig och lätthanterlig häst. Och jag kan inte annat än att hålla med. Nova har aldrig gett mig några problem, och jag har inte heller stött på en så bekymmersfri och glad häst!
 
Älskad av många, fina Nova.
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback